Merk bescherming
Zonder goed product of goede dienst is een onderneming over het algemeen kansloos. Daar staat tegenover dat een goed product of een goede dienst alleen in de regel ook niet voldoende is. Bij succesvol ondernemen komt veel meer kijken.
Zo leert de praktijk dat een goede naam een enorme boost kan geven aan een startende onderneming en een gevestigde onderneming zijn voorsprong kan laten houden op zijn concurrenten.
Voor ondernemers is het dan ook zeer verstandig om het merk (de naam en/of het logo) van hun onderneming en/of product(en) goed te beschermen.
Elk land heeft eigen regels omtrent bescherming
Wat het beschermen van handelsnamen, merken, logo’s en dergelijke lastig, moeilijk, onoverzichtelijk en/of tijdrovend maakt, is dat (bijna) elk land eigen regels hieromtrent heeft. Als gevolg hiervan kan – de uitzondering daargelaten, zo werken België, Nederland en Luxemburg op dit gebied intensief met elkaar samen – zelden worden volstaan met de registratie op één centraal punt.
Bij het beschermen van een naam/merk moet dan ook niet alleen worden afgewogen wat (welke naam/welk merk) beschermd moeten worden, maar ook waar deze bescherming (geografisch) moet werken: