Internationale bescherming

Wanneer uw onderneming ook buiten de Benelux actief is, kan het verstandig zijn om uw merk ook buiten de Benelux te beschermen.

Bescherming in individuele landen, via lokale regels en lokale instanties.

Dit kan in de eerste plaats door het te beschermen via de lokale regels van de betreffende landen waar u actief bent en u uw merk wilt beschermen. In de meeste landen is daar een speciale instantie voor aangewezen, die specifieke procedures hanteert.

Met name wanneer een ondernemer in een beperkt aantal landen (buiten de Benelux) actief is (bij voorbeeld 1 of 2) kan dit een interessante opzie zijn.

Bescherming in meerdere landen tegelijk

Wanneer een onderneming in meerdere landen actief is, kan het minder interessant worden om in elk land individueel te (laten) registreren. Elk land heeft namelijk zijn eigen regels en procedures. Bovendien verlangt elke instantie over het algemeen een kostenvergoeding. Daarnaast moet meestal met de betreffende instanties gecommuniceerd worden in hun eigen taal, waarbij in sommige landen zelfs lokale vertegenwoordigers ingeschakeld moeten worden. Om die reden kan in dergelijke gevallen een bescherming als EU- of internationaal merk interessanter worden.

EU-merk

Wanneer een merk wordt geregistreerd bij het EUIPO, gevestigd te Alicante, Spanje, is het merk direct beschermt in alle EU-landen (momenteel 28). Wat dat betreft is dit dus een gemakkelijke route.

Ook qua kosten is dit veelal een gunstig. De kosten voor één depot zijn weliswaar hoger dan voor een registratie binnen de BeNeLux (namelijk vanaf 850 euro, voor een digitale registratie in één klasse), maar substantieel lager dan wanneer in alle landen afzonderlijk wordt geregistreerd.

De keerzijde is dat er ook nadelen aan de registratie als EU-merk verbonden zijn. Zo brengt het feit dat het in de gehele EU bescherming biedt, als verplichting dat het ook daadwerkelijk in de EU moet worden gebruikt (en niet slechts in één of enkele lidstaten). Een onderneming die dus in slechts enkele landen van de EU actief is, heeft weinig aan de registratie van een EU-merk. Bovendien moet in dat geval in het hele gebied van de EU worden optreden tegen ondernemingen die eventueel een inbreuk maken op uw merk. Wanneer u dit niet actief oppakt (bij voorbeeld omdat een specifieke inbreuk in een bepaalde lidstaat in uw ogen niet relevant is), kan uw recht vervallen om op een ander moment op te treden tegen een andere concurrent die in een ander land een inbreuk op uw merkrecht maakt, welke inbreuk wel relevant voor u is.

De procedure van de registratie als EU-merk is ook minder eenvoudig. Hierbij speelt hierbij mee dat het merk/logo in alle EU-talen wordt beoordeeld op geschiktheid. Wanneer het in één taal niet door de “keuring” komt, wordt het merk niet geregisterd.

Bovendien speelt mee dat het verzoek tot registratie in alle individuele lidstaten wordt gecontroleerd of het voor registratie in aanmerking komt. Wanneer het merk in één land niet voor registratie in aanmerking komt (bij voorbeeld omdat het niet onderscheidend is, of omdat het inbreuk maakt op een ouder recht van een derde), wordt het verzoek integraal afgewezen, en vindt dus in geen enkel land registratie (en daarmee bescherming) plaats.

Uw advocaten

Onze succesverhalen

Gerelateerde blogs