‘Gratis’ telefoon bij abonnement onrechtmatig

Jarenlang is het gebruikelijk geweest dat consumenten een telefoonabonnement afsloten waarbij ze volgens de aanbieders een ‘gratis’ telefoon ontvingen. Slechts het abonnementsgeld zou de consument nog verschuldigd zijn aan de aanbieders. De telefoon die de consument bij het telefoonabonnement ontving was dan zogenaamd ‘gratis’.

Dat verhaal van de aanbieders klopte natuurlijk niet aangezien de consument de telefoon niet ‘gratis’ ontving maar middels kosten die in het abonnement werden doorberekend aan de aanbieders terugbetaalde. Er was sprake van een verkapte vorm van ‘koop op afbetaling’ bij dergelijke telefoonabonnementen, zo oordeelde de Hoge Raad reeds in 2014.

Nieuwe uitspraak Hoge Raad over telefoonabonnementen

Onlangs – in februari 2016 – heeft de Hoge raad zich nogmaals over het onderwerp telefoonabonnementen met een ‘gratis’ telefoon uitgesproken. De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat de overeenkomsten betreffende een telefoonabonnement met ‘gratis’ telefoon onrechtmatig zijn en dus vernietigbaar. Volgens de Hoge Raad zijn dergelijke overeenkomsten kredietovereenkomsten. Aanbieders van kredietovereenkomsten zijn aan strenge regels gebonden, waaronder een verzwaarde informatieplicht naar de consument toe. De aanbieders hebben zich volgens de Hoge Raad echter niet aan de strenge voorwaarden gehouden die op kredietovereenkomsten van toepassing zijn. Daardoor zijn de telefoonabonnementen met ‘gratis’ telefoon volgens de Hoge Raad onrechtmatig en vernietigbaar.

Telefoon teruggeven is geld terug

Gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat consumenten de mogelijkheid hebben om de telefoon die ze bij een dergelijk abonnement van de aanbieder ontvingen aan de aanbieder terug te geven. Nadat de consument de telefoon heeft teruggegeven dient de aanbieder het door de consument betaalde bedrag aan abonnementsgeld in zijn geheel terug te betalen aan de consument. De Hoge Raad heeft bepaald dat de consument geen vergoeding is verschuldigd voor het gebruik van de telefoon. Ook stelt de Hoge Raad dat de consument de telefoon kan teruggeven in de staat waarop de telefoon zich op het moment van teruggave bevindt, dus ook met de nodige krassen, deuken en beschadigingen.

Advies nodig?

Inmiddels hebben aanbieders het prijsbeleid aangepast op de uitspraak van de Hoge Raad. Telefoonabonnementen met een ‘gratis’ telefoon zijn een hoge uitzondering geworden. Ook verschaffen aanbieders veel meer informatie aan consumenten over de abonnementen die ze aanbieden. Als u echter een soortgelijk abonnement heeft afgesloten, of in de financiële problemen bent gekomen door een telefoonabonnement met ‘gratis’ telefoon kunt u zich wenden tot SMART Advocaten en helpen wij u graag op weg om het door u betaalde abonnementsgeld van de aanbieder terug te krijgen.

Uw advocaten

Onze succesverhalen

Gerelateerde blogs