Regels en tips voor webshops

Heeft u een webshop, of bent u van plan een webshop te starten? Dan zijn er heel wat zaken waar u rekening mee moet houden. Op 13 juni 2014 is het consumentenrecht in Nederland nog strenger geworden vanwege een nieuwe richtlijn van de EU, toch zijn er nog belangrijke verschillen tussen de regels in de verschillende EU-landen. Bedrijven met een webshop doen er daarom goed aan de digitaal te sluiten overeenkomsten en hun algemene voorwaarden te laten controleren. Wie zich niet aan de regels houdt kan van de Autoriteit Consument en Markt flinke boetes opgelegd krijgen. Bovendien bepaalt de wet nu expliciet (6:193 j BW) dat overeenkomsten die tot stand zijn gekomen op grond van misleidende handelspraktijken vernietigbaar zijn.

Regels voor koop op afstand

Bij de verkoop middels een webshop spreken we juridisch van een koop op afstand. Hoofdregel bij verkoop middels een webshop is dat de verkoper vooraf duidelijke en begrijpelijke informatie moet geven over de aangeboden zaak of dienst (6:230 m BW). Daaronder vallen onder meer:

  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de zaken of diensten die worden aangeboden;
  • Wie is de handelaar (KvK-nummer, naam- en adresgegevens);
  • De wijze van betaling;
  • Hoe zit de klachtenregeling in elkaar.

14 dagen bedenktijd voor de consument

De consument die een overeenkomst aangaat op afstand - bijvoorbeeld door iets te kopen via een webshop of telefonisch - mag zonder opgave van redenen de overeenkomst binnen 14 dagen ontbinden nadat deze is gesloten (6:230 o BW). Het is daarom belangrijk altijd vooraf heel duidelijk te melden wanneer een overeenkomst tot stand komt. Als bedrijf bent u verplicht een modelformulier voor een dergelijke opzegging te verstrekken.

Uitzonderingen op bedenktijd

Er zijn wel uitzonderingen op de 14 dagen bedenktijd, bijvoorbeeld:

  • Producten die gemaakt worden “volgens de specificaties van de consument”. Bijvoorbeeld een maatpak of op maat gemaakte gordijnen;
  • Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  • Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggestuurd om gezondheidsredenen of hygiëne. De verzegeling mag na de levering niet verbroken zijn. Voorbeelden hiervan zijn ondergoed en badkleding;
  • Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken. Voorbeeld hiervan is benzine die door het tanken vermengd wordt met andere benzine;
  • Alcoholische dranken waarvan de prijs afhankelijk is van prijsschommelingen. Voorbeeld hiervan is bepaalde wijn die bedoeld is om mee te handelen;
  • Levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;

De levering van kranten, tijdschriften of magazines.

Vooraf betalen?

Op grond van de wet (7:26 BW) mag van de consument maximaal 50% van de koopprijs bij vooruitbetaling worden geëist. Een webshop die betaling per creditcard eist voor levering van het goed, zonder een andere betaalmogelijkheid te bieden voldoet dus in principe niet aan de regels!

Incasso-risico verlagen

De ondernemer mag een kredietwaardigheidstoets als voorwaarde stellen bij koop op andere wijze dan betaling vooraf. Als de toetsing reden geeft om te twijfelen aan de kredietwaardigheid van de betreffende consument kan (per individueel geval) geëist worden dat alsnog het gehele bedrag vooraf wordt betaald. Dit mag echter geen standaardregel zijn.

Er kan ook worden gewerkt met een uitgestelde capture. Dat wil zeggen dat een verkoper duidelijke afspraken kan maken met een creditcard-provider, bijvoorbeeld dat het aankoopbedrag pas van de rekening van de consument wordt afgeschreven na de aflevering van het bestelde product. Daarmee is het een betaling achteraf en wordt aan de betreffende voorwaarden voldaan.

Helderheid en compliance

Er valt heel veel meer te zeggen over de geldende consumentenbescherming aangezien er inmiddels een veelvoud van regels is opgesteld. Het gezond verstand is daarbij niet genoeg om het goed te doen, maar één regel geldt altijd: de ondernemer die geen problemen wil met zijn klanten moet vooraf glashelder zijn over wie, wanneer, wat van hem kan verwachten.

Meer informatie

In het kader van het consumentenrecht screenen wij uw algemene voorwaarden, gebruiksvoorwaarden van websites, call scripts die door call centra worden gebruikt, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen en promotionele acties die worden ingezet. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met één van onze advocaten.

Uw advocaten

Onze succesverhalen

Gerelateerde blogs