Elektrische auto voldoet niet!

Wat te doen als uw elektrische auto niet voldoet aan de eisen die u daaraan mag stellen?

De elektrische auto wordt populairder. Steeds meer mensen besluiten een elektrische auto te kopen. Over dit onderwerp sprak de Rechtbank Noord-Nederland zich eind 2016 in een opmerkelijke zaak uit.

Rijbereik elektrische auto

In 2013 koopt Horstman een elektrische Nissan. Horstman heeft zich verdiept in het assortiment en wil een elektrische auto met een rijbereik van minstens 133km, vanwege zijn woon-werkafstand. De keuze valt uit op een Nissan Leaf. Volgens de Nissan-dealer heeft deze auto een rijbereik van 199km, waardoor Horstman besluit tot aankoop over te gaan.

Beloftes worden niet waargemaakt

De elektrische auto valt echter zwaar tegen in de praktijk. Het beloofde rijbereik wordt nooit door de elektrische auto gehaald. Horstmans eerste rit is een ramp en duurt in totaal maar liefst 11 uur omdat de accu van de elektrische auto constant leeg is en tussentijds moet worden opgeladen. Hij kaart het probleem diezelfde dag aan bij de Nisaan-dealer, maar een oplossing tussen beide partijen wordt nooit gevonden. In de daaropvolgende periode is Horstman maar liefst 34 keer weggesleept vanwege problemen aan de accu.

Wanprestatie Nissan-dealer

Horstman laat het er niet bij zitten en stapt naar de Rechtbank. Daar stelt hij dat de elektrische auto niet voldoet aan de eisen die hij daaraan mocht stellen. Hij eist bij de Rechtbank o.a. ontbinding van de koopovereenkomst en aanvullende schadevergoeding.

Verweer dealer slaagt niet

De Nissan-dealer verweert zich bij de rechter door te stellen dat zij niet heeft gegarandeerd dat de elektrische auto een rijbereik van 199km heeft. Deskundigen worden vervolgens ingeschakeld om de elektrische auto te testen. Uiteindelijk besluit de Rechtbank dat het verweer van de Nissan-dealer niet slaagt. De Rechtbank stelt Horstman in het gelijk. Horstman mocht op basis van door de Nissan-dealer verstrekte informatie op haar website, ervan uit gaan dat de elektrische auto een rijbereik van 199km had. Een rijbereik dat de elektrische auto in de praktijk nooit haalt, zo concluderen ook de deskundigen. De Rechtbank ontbindt de koopovereenkomst en wijst aan Horstman tevens een aanvullende schadevergoeding toe.

Mogelijkheden bij non-conformiteit elektrische auto

Wanneer het gekochte – in dit geval de elektrische auto – niet voldoet heeft de koper in eerste instantie recht op herstel of vervanging door de verkoper. Mits de verkoper daar redelijkerwijs aan kan voldoen. Wanneer herstel of vervanging niet (langer) mogelijk is, heeft de koper recht op ontbinding van de koopovereenkomst. De koper is dan tevens gerechtigd om schadevergoeding te eisen op grond van een wanprestatie.

Bewijspositie verkoper

Het is belangrijk om tijdig te klagen bij de verkoper. In principe dient de koper te bewijzen dat het gebrek aan de elektrische auto zich voordoet. Bij een consumentenkoop wordt echter vermoed dat wanneer het gebrek zich binnen 6 maanden na de verkoop openbaart, er sprake is van non-conformiteit. De verkoper moet in dat geval bewijzen dat er geen gebrekkige elektrische auto geleverd is.

Ingebrekestelling

Indien u een gebrek geconstateerd heeft aan uw elektrische auto, is het van belang om de verkoper eerst schriftelijk in gebreke te stellen. U geeft hem middels een schrijven een laatste kans om de geleverde elektrische auto te herstellen of te vervangen binnen een redelijke termijn van twee weken.

Heeft u problemen met uw elektrische auto? SMART Advocaten staat u graag bij voor advies en hulp.

Uw advocaten

Onze succesverhalen

Gerelateerde blogs