Mr. Martijn de Schepper
Ondernemingsrecht
Advocaat: Betrokken teamspeler. Doelgericht en sterk in praktische oplossingen en creatieve strategieën.
Geschreven door Mr. Martijn de Schepper
De Zweedse autofabrikant Saab is een dochterbedrijf van het Nederlandse bedrijf Swedish Automobile. De Nederlander Victor Müller zwaait als CEO over beide bedrijven de scepter. Bij Saab werken momenteel 3700 mensen. Het bedrijf verkeert al langere tijd in betalingsproblemen en zoekt nieuwe investeerders.
De salarissen over augustus kunnen niet meer betaald worden. De salarisbetalingen over de voorgaande maanden verliepen met horten en stoten. Namens de werknemers bereiden de vakbonden een faillissementsaanvraag voor. Langzamerhand sterft de hoop dat het bedrijf, het merk en de vele banen behouden blijven.
In het Nederlandse recht zijn werknemers in zulke nijpende situaties ook genoodzaakt een faillissement van hun werkgever aan te vragen. Op die manier kunnen zij nog aanspraak maken op de zogenoemde loongarantieregeling van de WW. Deze houdt samenvattend in dat werknemers in zo’n geval aanspraak houden op betaling van hun volledige salaris over 13 weken voorafgaand aan het faillissement. Snel handelen is dan dus geboden. Hard is het ook.
Als bestuurder of eigenaar van een bedrijf kun je bij zulke ernstige financiële problemen natuurlijk veel beter het lot in eigen hand nemen. Zelf het faillissement of surseance van betaling aanvragen en meteen een doorstart in afgeslankte maken geeft vaak de beste overlevingskansen. Dat is de meest snelle en effectieve vorm van schuldsanering en reorganisatie die er bestaat. DAF is in Nederland het sprekende voorbeeld hoe je als noodlijdend bedrijf juridisch uit je eigen as kunt herrijzen. Het zal me niet verbazen als het hier ook bij Saab op zal uitdraaien.
Wij gebruiken cookies om onze diensten en website te verbeteren