Te laat betaald?
Voorkom boetes met deze tips
Wettelijke verhoging als drukmiddel bij niet tijdig betalen loon
Op 19 juni 2015 heeft de kantonrechter van de rechtbank Amsterdam een opmerkelijke uitspraak gedaan in een zaak die is aangespannen tegen de sociale verzekeringsbank (SVB).
Dit ging niet om een werkneemster die in opdracht van de SVB werkzaamheden verrichtte, maar om een zorgverlener die werkzaamheden verrichtte voor een hulpbehoevende die aanspraak maakt op een persoonsgebonden budget (pgb) via de SVB. Sinds 1 januari moet de SVB direct het loon van de zorgverlener betalen in plaats van dat dit (zoals voorheen) werd gedaan door de hulpbehoevende. In deze kwestie was de SVB te laat met betaling van het pgb, wat erin resulteerde dat de rechter de SVB een boete heeft opgelegd van 25% van het te betalen bedrag. Deze uitspraak is een mooie aanleiding om eens nader te gaan kijken naar de wettelijke grondslag van deze boete bij te late betaling, nu dit voor ondernemers soms een onverwachte en onwenselijke kostenpost kan opleveren.
Boete
In de Nederlandse wet is in artikel 7:625 BW een regeling opgenomen dat een werkgever bij een te late betaling een boete is verschuldigd, die kan oplopen tot maximaal 50% van het loon. Te late betaling van het loon kan verschillende redenen hebben. Zo kan een bedrijf acute betalingsproblemen hebben, bijvoorbeeld omdat een opdrachtgever niet heeft betaald of vanwege een onverwachte hoge kostenpost. Soms kan een conflict over arbeidsongeschiktheid een reden zijn om salaris niet te betalen. Wat de reden ook is, de wetgever is van mening dat tijdige betaling van het salaris van groot belang is en heeft dan ook het eerder genoemde artikel 7:625 BW opgenomen en een boete verbonden aan te late betaling die snel en hoog kan oplopen. Zeker in tijden dat financiële problemen de reden zijn voor het te laat betalen van salaris kan dit nog een extra onaangename verrassing opleveren.
Communicatie
Kunt of wilt u als werkgever om welke reden dan ook het salaris niet tijdig betalen, dan is het aan te raden om in gesprek te blijven met uw werknemer(s) dan wel een poging te wagen om er in onderling overleg uit te komen. Dit kan het ontstaan of escalatie van het conflict mogelijk voorkomen. Communicatie is ook in dit geval weer het toverwoord. Blijf in gesprek, reageer altijd op berichten van uw werknemer, en leg gespreksverslagen zoveel mogelijk vast in mailberichten.
Matiging
Kunt u een procedure niet voorkomen, dan is het belangrijk dat u goed documenteert op welke wijze u met uw werknemer heeft gecommuniceerd en wat de reden van de te late betaling is. De rechter kan de boete namelijk matigen, zelfs tot nihil. Als u de rechter kunt laten zien dat de reden voor de te late betaling buiten uw schuld om is ontstaan, dat u in gesprek bent gebleven met uw werknemer en dat u er alles aan gedaan heeft om tot een oplossing te komen, is er een kans dat de rechter de hoogte van de boete matigt en u mogelijk geheel geen boete hoeft te betalen.
Uiteraard geldt hier opnieuw dat voorkomen beter is dan genezen. Maar u heeft als ondernemer nou eenmaal niet alles zelf in de hand en bent ook afhankelijk van derden, zoals bijvoorbeeld opdrachtgevers die u moeten betalen. Het is vooral van belang dat u op de hoogte bent van dit wetsartikel en dat u weet wat u moet doen om onnodige extra kosten zoveel mogelijk te voorkomen en om het contact tussen u en uw werknemer goed te houden.
Wilt u hierover meer informatie, dan kunt u met SMART Advocaten contact opnemen.
Aansprakelijkheidsrecht
Enkele successen van
Mr. Suzanne van Dijsseldonk
Ontslag op staande voet teruggedraaid
Hiermee komt per direct een einde aan de arbeidsovereenkomst. Niet alleen is de werknemer daarmee verstoken van loon, maar tevens zal hij in principe geen aanspraak kunnen maken op een WW-uitkering (omdat hij verwijtbaar werkeloos is). De werknemer kan dus hoogstens terugvallen op een
Geld retour voor gebrekkige oldtimer
Een Zwitserse cliënte handelt in tweedehands auto’s. Zij heeft bij een Nederlands bedrijf, dat gespecialiseerd is in oldtimers, een pick-up uit 1951 gekocht. Dit deed cliënte op basis van een advertentie, waarin was vermeld dat meer dan € 40.000,- in de pick-up was
Opvoedkundige tik
Belletje-trekken is van alle tijden. Wellicht dat u dat vroeger zelf ook wel eens hebt gedaan. Hoewel het voor het slachtoffer lang niet altijd leuk is, kan het in de meeste gevallen niet veel kwaad. Een cliënt van mij kwam er enkele jaren geleden achter dat er ook minder onschuldige
Beëindiging tijdens ziekte
Al weer enige tijd geleden wendde een cliënt zich tot mij, met het verzoek om zijn belangen te behartigen. Aanleiding daarvoor was dat zijn werkgever hem had verteld dat deze het dienstverband met hem wilde beëindigen. Hoewel cliënt vond dat er geen enkele reden was om de
Doorgezaagd
In een interessante technische kwestie werd mijn juridische assistentie gevraagd door een grote fabrikant/importeur van (onder andere) zaagmachines. Boete Een inspecteur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) had de fabrikant een boete opgelegd, omdat de zaag niet zou voldoen
Werkgever aansprakelijk voor arbeidsongeval
Mijn cliënt is internationaal chauffeur en heeft de Duitse nationaliteit. Tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden is hij betrokken geraakt bij een arbeidsongeval, in Nederland, waardoor Nederlands recht van toepassing is. Cliënt vervoert graan en bij het lossen hiervan is hij
Werkgever vangt 2 maal bot bij UWV
Mijn cliënt was ruim veertig jaar in dienst bij een bronsgieterij. Als gevolg van de economische recessie heeft zijn werkgever, met pijn in zijn hart, bij het UWV een ontslagvergunning voor mijn cliënte aangevraagd wegens bedrijfseconomische omstandigheden. Namens cliënt heb
Van falende en slagende ontslagen
Mij werd pas gevraagd: waarom heb je eigenlijk een advocaat nodig bij een ontslag, je belt toch ook geen advocaat als je het arbeidscontract tekent? Laten we daar eens naar kijken. Op het moment vallen er veel ontslagen vanwege de economische crisis. Er zijn meerdere wegen. De eerste loopt
Uit de brand na weerlegging valse beschuldigingen
Een particulier wendde zich tot ons kantoor aangezien zijn huis volledig afgebrand was. Zijn verzekeraar weigerde om de schade te vergoeden. Volgens zijn verzekeraar zou cliënt zelf brand hebben gesticht in de woning om zo de verzekeringspenningen te kunnen ontvangen. Ook werd cliënt
Rekening alsnog vereffend
Onze cliënte is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met een Nederlands bedrijf. Daarin staat het produceren van auto-onderdelen centraal. Onze cliënte produceert deze onderdelen met een machine die door het Nederlandse bedrijf is geleverd. Bij het ontwikkelen van één
Flink hogere alimentatie dankzij enig geduld
Onze cliënte is een vrouw die wil scheiden van haar man. Cliënte heeft tijdens het huwelijk gewerkt in het bedrijf van haar man maar voornamelijk gezorgd voor hun kleine kinderen. Als partijen gaan scheiden, gaat het om de vraag of de man aan de vrouw kinder- en partneralimentatie
Ex-werknemer vist achter het net
Onze cliënte wordt door een ex-werknemer valselijk beschuldigt van wanbeleid en wegpesterij. Hij vraagt zelf om ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst en verzoekt de Rechter om een hele hoge ontbindingsvergoeding toe te kennen vanwege die wegpesterij. In de dagvaarding beschrijft hij
Verzekeraar en tussenpersoon keren alsnog schade uit
Tot ons wendde zich een statutair directeur en enig aandeelhouder. Hij deed tevergeefs een beroep op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. De polisvoorwaarden van de verzekering zijn door de jaren heen verschillende malen gewijzigd. Daardoor lijkt deze niet meer te gelden voor statutair
Arbeidscontract alsnog doortastend beëindigd
In dit dossier meldde een juwelierszaak zich bij ons met de mededeling dat hij al een half jaar lang een conflict heeft met een werkneemster wiens dienstverband hij wil beëindigen vanwege veelvuldig ziekteverzuim. Deze werkneemster blijkt al bijna een jaar ziek te zijn wegens dit
De wegzakkende aanbouw
Enkele jaren geleden stond ik een Limburgse mevrouw bij. De aanbouw van haar woning begon weg te zakken en van de woning af te scheuren. Deze was ruim 25 jaar eerder door de vorige bewoners aan het nog oudere huis gezet. Onder andere was hierin toilet gevestigd. Cliënte meldt dit bij haar
Meegenomen afvalkabels geen reden ontslag op staande voet
Cliënt werkte als magazijnbeheerder bij een elektrozaak. Als magazijnbeheerder diende hij regelmatig sloopmateriaal op te ruimen. Daarbij diende hij de kabels die hergebruikt konden worden, te onderscheiden van afvalkabels (koper). De afvalkabels nam cliënt regelmatig mee naar huis.
UWV betaalt na bezwaar alsnog Ziektewet-uitkering
Cliënt had ingestemd met de ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst en had geen verweer gevoerd. De reden dat hij met zijn ontslag had ingestemd was gerelateerd aan zijn psychische klachten. Naar mening van zijn behandelende artsen was het voor zijn herstel bevorderlijk om afscheid te
Ontslagvergunning verleend na weigering re-integratie
Cliënte, een besloten vennootschap, had per 1 september 2010 een werknemer in dienst in de functie van senior accountmanager. Sinds januari 2011 was de werknemer regelmatig afwezig wegens zijn gezondheidssituatie en de gezondheidssituatie van zijn vriendin. In januari 2012 heeft hij enkele
Alsnog verhoging arbeidsongeschiktheids-percentage
Cliënt was een 49-jarige man die oorspronkelijk werkzaam was geweest bij DAF in de functie van monteur eindinspectie. Hij was op 27 februari 2007 arbeidsongeschikt geraakt wegens rugklachten. Sinds 24 februari 2009 werd hij voor 35-80% arbeidsongeschikt beschouwd. Vanaf 24 juli 2011 was
Werknemer weigert aanbod beëindigingsvergoeding
Een cliënte van mij was niet tevreden over de wijze waarop een van haar werknemers zijn functie vervulde. Begeleiding met een verbetertraject leidde ook niet tot het gewenste resultaat. Om die reden was beëindiging van de arbeidscontract in haar ogen onvermijdelijk. Nadat
De uitgebrande showroom
Een cliënt van mij had een showroom in badkamers en aanverwante artikelen. Deze showroom was door brand getroffen en total loss verklaard. Omdat hij verzekerd was tegen brandschade, had mijn cliënt een beroep gedaan op zijn verzekeringsovereenkomst. De verzekeringsmaatschappij
De uitgebrande oldtimer is toch vergoed
Een cliënte van mij was de trotse eigenaresse van een Amerikaanse oldtimer. Met deze oldtimer maakte zij af en toe een toertocht, zowel in clubverband als alleen. Omdat cliënte de auto alleen voor toertochten gebruikte en zij daar weinig tijd voor had, stond de auto regelmatig
De niet zo slimme weggebruiker
Enkele jaren geleden heeft een Duits echtpaar zich tot mij gewend. Aanleiding daarvoor was dat zij, tijdens een vakantie in Nederland, door een Nederlander waren aangereden. Gelukkig was er geen letselschade. De materiële schade (uitdeuken van de auto en deels opnieuw spuiten) was echter