Rimpelcrème

Cosmeticaconcern Vichy maakt reclame voor een antirimpelcrème met een langdurig liftend effect. Misleidend volgens de maakster van een televisieprogramma. In ED en Volkskrant stond dat de Reclame Code Commissie (RCC) de reclame ook misleidend vindt.

Vichy heeft hoger beroep aangetekend: het kan het succes van de antirimpelcrème bewijzen met wetenschappelijk bewijs. Maar dat bewijs moet geheim blijven. Misschien wil de concurrentie via zo’n klachtenprocedure wel achter de geheime formule komen?!

De hoofdregel is dat reclame mag overdrijven, dit gebeurt dagelijks. Anderzijds is er steeds meer regelgeving vanuit Brussel en Den Haag om consumenten te beschermen. Sinds een paar jaar ziet de Consumentenautoriteit (CA) toe op naleving van consumentenrechten. Bij veel klachten bij de RCC kan de CA actief worden en kunnen enorme boetes volgen.

Van de andere kant, als een klacht nergens op slaat vindt de RCC vaak toch wel een verwijt om alsnog een waarschuwing uit te delen. Waarom zou je als bedrijf nog proberen om je te verweren? Nou ja, rimpelcrème die niet zou werken is natuurlijk moeilijker te verkopen. Inmiddels is er een woud van elkaar overlappende bureaucratische regels waar bedrijven aan opgehangen kunnen worden. Dat kan gemakkelijk de helft minder, maar consumenten zijn wel beter beschermd en journalisten kunnen er heerlijk sensationele programma’s mee vullen. En... wie weet had deze journalist wel gelijk, hoger beroep volgt.

Intussen gebruik ik NIVEA als ik droge handen krijg van het winterweer en adviseer ik ondernemers over al die regels.