Just! Wellness in de problemen

Just! Wellness: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, nemen ze hier wel heel letterlijk! 

Wat zijn de foto’s schokkend die rond gaan. Heftige brandwonden, pigmentvlekken, huidirritaties en slecht weggelaserde tatoeages zijn al veelvuldig voorbij gekomen. Het is echt ongelofelijk dat dit in Nederland heeft kunnen gebeuren. Ik begrijp niet dat er nog geen regelgeving is waar dergelijke schoonheidssalons zich minimaal aan moeten voldoen.

Heel erg triest dat er zo veel mensen de dupe zijn geworden van ondeskundig personeel, slechte apparatuur en een onjuiste werkwijze. Onschuldige slachtoffers die nu levenslang met littekens rondlopen. Dit valt op geen enkele manier te rechtvaardigen, ongeacht de voorwaarden bij de behandelingen en de prijs die je hebt betaald. In het diepst van mijn hart hoop ik dat er voor jullie mogelijkheden zijn om de opgelopen verminkingen te verminderen. Wellicht dat een dermatoloog of huidspecialist hierbij kan helpen.

Zelf heb ik voornoemde ervaringen niet opgelopen. Vanaf mei 2018 ben ik klant bij Just Wellness. Ik kocht toen een actiepakket voor drie zones. Ik betaalde daarvoor 197 euro. De voorwaarden waren helder, ik mocht onbeperkt gebruik maken van de ontharingsbehandelingen.  

Je kunt je afvragen of je voor zo'n bedrag echt kwaliteit kan en mag verwachten. Maar ik dacht niet geschoten, is altijd mis. Dus laat ik het gewoon proberen. Mijn eerste indruk van de vestiging aan de Limburglaan in Eindhoven was destijds goed. Het personeel was vriendelijk en alles zag er schoon uit. In de hal hing een rij aan Just Wellness certificaten van de medewerkers. Ook de intake verliep keurig. Er werd aangegeven dat er gemiddeld 6-8 behandelingen nodig waren voor resultaat. Wel moest ik eventueel opletten met zonlicht en met een hoge factor beschermen. De eerste behandelingen waren nog met IPL apparatuur en daarna zijn ze overgegaan naar OPT. 

Het duurde wel een hele tijd voordat ik iets van verschil merkte, maar dit zou verschillende redenen hebben. Type huid, haar en je huidskleur. Na ongeveer 9 behandelingen gaf ik aan dat het toch wel heel lang duurde. Toen werd er aangegeven dat het echt van persoon tot persoon verschilt. Ook moest ik meer variatie brengen in de tussentijdse wachtperiode. Er werd geadviseerd om niet de standaard 4 weken aan te houden, maar tussen de 3 en 6 weken afspraken in te plannen. Oké gaan we doen! Dus ik plande er op los en had om de zoveel tijd op zaterdag mijn ‘ontharingsdate’ staan. Eerlijk gezegd kon ik wel iets leukers verzinnen, maar nooit meer hoeven ontharen was me echt wel iets waard. 

De laatste maanden merkte ik dat het steeds drukker werd en dat de wachttijd flink opliep bij Just Wellness. Klanten moesten meer dan een uur wachten! Er was minder personeel dan voorheen, maar het aantal klanten was wel verveelvoudigd. Daarnaast is de werkwijze van Just Wellness in mijn ogen een moeilijk verdienmodel. Klanten betalen vooraf en blijven vervolgens onbeperkt terug komen, omdat de behandelingen weinig tot geen effect hebben. Na ruim 1,5 jaar heb ik alleen wat resultaat op de benen bereikt. Het gestelde resultaat door Just Wellness komt dus niet overeen met de werkelijkheid. Gezien alle gedupeerden spreek ik niet alleen voor mezelf.

Alleen wanneer er nieuwe klanten worden aangetrokken of ze verkopen een extra zone, komt er weer geld in het laatje. Dit is wat ze tot het laatste moment hebben gedaan. Vandaar dat er ook altijd acties op Social Deal en Groupon te vinden zijn. Klanten die onlangs een aankoop via die weg hebben gedaan, kunnen als het goed is hun aankoop nog terugkrijgen. 

Zelfs mannen werden op een gegeven moment een nieuwe doelgroep en verdienmodel. In diverse andere steden ging Just Wellness ook het avontuur aan. Vorige maand werd er nog een nieuwe salon in Den Bosch geopend. Toen vorige week mijn afspraak zonder reden werd gecanceld, dacht ik dit is foute boel. Via via begreep ik dat het personeel al een poos geen salaris heeft ontvangen. Dit verklaarde voor mij ook het plotselinge ziekteverzuim waar Just Wellness zich opeens achter schuilde. Inmiddels zijn alle vestigingen gesloten en hebben vele gedupeerden zich in een besloten Facebookgroep gemeld.

Maar hoe zit het eigenlijk juridisch?

Momenteel zijn er veel geruchten over een mogelijk faillissement. In het faillissementsregister is echter nog niets bekend. Ook een surseance van betaling ofwel uitstel van betaling zou een mogelijkheid zijn. Het is dus nog even afwachten hoe het zich de aankomende tijd gaat ontwikkelen.

Mocht Just Wellness door de rechtbank daadwerkelijk failliet worden verklaard (dit kan al wanneer er 2 schuldeisers zijn en Just Wellness in een toestand verkeert opgehouden te betalen) dan zal er een curator worden aangesteld. Deze gaat dan onderzoek doen, de financiële situatie beoordelen en de boedel afwikkelen. Dit kost tijd. 

Vanaf het faillissement kunnen alle schuldeisers hun vordering bij de curator indienen. In de meeste gevallen ziet een schuldeiser weinig terug van zijn of haar geld. De bank, de Belastingdienst en het salaris van de curator gaan voor. De failliet heeft na de faillissementsuitspraak de mogelijkheid om binnen 2 weken in hoger beroep te gaan. In dat geval zal het gerechtshof de zaak behandelen. 

Een surseance van betaling is gericht op het voortbestaan van een onderneming. Voor een surseance van betaling moet er sprake zijn van een tijdelijk en op kort termijn op te lossen financieel probleem. De onderneming moet hiervoor zelf bij de rechtbank een verzoek doen. Als blijkt dat de financiële problemen niet tijdelijk zijn en de onderneming bijvoorbeeld structureel haar rekeningen, huur en medewerkers niet meer kan betalen, volgt meestal alsnog een faillissement.

Een doorstart is ook een optie. De onderneming gaat dan in een afgeslankte vorm verder. Een doorstart kan er komen zonder een voorafgaand faillissement, maar is ook mogelijk na een faillissement. Een reorganisatie is in dat geval onvermijdelijk.

Vanwege de negatieve publiciteit van de afgelopen tijd, zal een eventuele geïnteresseerde in een mogelijke doorstart van Just Wellness stevig in zijn schoenen moeten staan. We kunnen natuurlijk nog niet vooruit lopen op de feiten, maar in mijn optiek zou dit alleen succesvol kunnen zijn als er gewerkt gaat worden met goede en professionele apparatuur en correct opgeleide medewerkers. Bovendien zou je gemiddeld in 10 behandelingen het gewenste resultaat echt bereikt moeten hebben. Zelf heb ik mijn twijfels of het nu nog tot een succesformule kan leiden.

Kan de directeur eventueel aansprakelijk worden gesteld?

In de reportage van #Boos (via YouTube te bekijken) geeft de directeur van Just Wellness aan dat er al vanaf 2017 geen afgekeurde apparatuur meer wordt gebruikt. Maar vervolgens weet hij niet waar de afkorting van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor staat. Onbegrijpelijk als je bestuurder bent van diverse schoonheidssalons. Dan ben je echt niet geschikt om dergelijke ondernemingen te drijven. Op de vraag wat hij vindt van klanten die brandwonden hebben opgelopen, antwoordt hij: “Ja dat is een dingetje.” Om binnen de context te blijven daar gaan echt mijn haren recht van overeind staan! 

Aangezien er in deze kwestie zoveel gedupeerden (inmiddels staat de teller op ruim 13000) zich gemeld hebben en vele mensen welke letsel hebben opgelopen, is de vraag wie hiervoor aansprakelijk kan worden gehouden.

Wanneer er geen sprake is van een faillissement dan is dat de onderneming zelf. Bij een B.V. (Besloten Vennootschap) is het bestuur niet aansprakelijk met het privé vermogen. Toch is het bestuur niet volledig beschermd. Ondanks de beperkte aansprakelijkheid kunnen de schuldeisers en de curator onder bepaalde voorwaarden een bestuurder privé aansprakelijk stellen. Deze uitzondering bestaat op het moment dat de bestuurder een ernstig persoonlijk verwijt kan worden gemaakt!

Bijvoorbeeld wanneer de bestuurder wist bij het namens de vennootschap aangaan van verbintenissen of redelijkerwijs behoorde te begrijpen dat de vennootschap niet aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen en in dat geval geen verhaal zou bieden. Onrechtmatig handelen en onbehoorlijk bestuur zijn ook vormen van bestuurdersaansprakelijkheid. Na een faillissement kan de curator de bestuurdersaandprakelijkheid verder onderzoeken. Het daadwerkelijk kunnen incasseren van de schade is ook afhankelijk van het (privé) vermogen van de bestuurder. Om schadevergoeding te eisen, dient er een civiele rechtszaak aangespannen te worden tegen de bestuurder. Is dit kansrijk? Vaak laten dit soort figuren een spoor van vernielingen achter. Ze hebben meestal een behoorlijke tijd als God in Frankrijk geleefd en het vermogen er flink doorheen gejast. Verder is er nog niets bekend over de status, zodat een nadere beoordeling op dit moment niet mogelijk is.

Wanneer je een rechtsbijstandverzekering hebt dan kun je de kwestie al wel aanmelden. Mogelijk kunnen zij iets voor je betekenen.  

Daarnaast kan iedere gedupeerde via internet hun klacht melden bij Klachtenkompas en bij Consuwijzer.

Ook lees ik berichten dat medewerkers aangerand en seksueel geïntimideerd zouden zijn. Vanwege het strafrechtelijke karakter adviseer ik hiervan aangifte bij de politie te doen. Ook Slachtofferhulp en andere instanties kunnen een rol bij de verwerking spelen.

In ieder geval zal ik de ontwikkelingen in deze zaak nauwlettend in de gaten houden en aan de hand daarvan bezien of er verdere juridische mogelijkheden zijn. 

Mocht je een vraag hebben of hulp nodig hebben, stuur me dan even een berichtje. 
Je kunt me vinden via Instagram: @advocaat.daniella