Advertentiefraude... zo 2012???
Enkele jaren geleden was het onderwerp advertentiefraude heel actueel. Overal kwamen meldingen van bedrijven die waren opgelicht door een bedrijf dat handelt in vage advertenties in onbekende tijdschriften.
Na enkele jaren van relatieve stilte lijkt dit probleem nu weer de kop op te steken. Vandaar deze blog om te voorkomen dat uw bedrijf hier ook slachtoffer van wordt. Daarvoor eerst een samenvatting van wat zich precies afspeelt tijdens zo’n gesprek:
Hoe gaat zo’n gesprek?
Meestal op een druk moment van de dag komt een telefoontje binnen van een bedrijf dat doet alsof u al jaren via hen adverteert. Er wordt vervolgens gevraagd of deze dienst uitgebreid kan worden met meerdere of grotere advertenties. Wanneer daar verbaasd op wordt gereageerd (‘huh, ik adverteer toch helemaal niet in dat tijdschrift…’), wordt vervolgens verteld dat ze hier ‘gemakkelijk onderuit kunnen aan het ende van de looptijd, door eenvoudigweg een handtekening te plaatsen op de fax die hen zal worden toegestuurd’.
Snel een fax tekenen
De betreffende medewerker, druk bezet en niet op de hoogte van alles wat er binnen het bedrijf gebeurd, denkt maar aan één ding: schadebeperking. Onder die druk werd snel de binnengekomen (vaak onduidelijke) fax ondertekend met het gevoel dat hiermee snel kosten worden bespaard. ‘Mooi, opgelost’ is dan vaak de gedachte.
Oeps.. een nieuwe overeenkomst
Maar niets bleek minder waar: met het zetten van de handtekening was juist een overeenkomst aangegaan! Door de hoge druk werden namelijk de kleine lettertjes over het hoofd gezien. De klant dacht de fax te ondertekenen waarop met grote letters HIERNA GEEN VERLENGING stond. In werkelijkheid stond daaronder met kleine letters aangegeven dat de bedrijven met ondertekening een overeenkomst aangaan (die vervolgens na afloop van de looptijd niet meer werd verlengd).
Oplichting of een slimme truc?
Oplichting, is vaak de eerste reactie als je dit hoort. Maar ook dat blijkt een illusie als we de rechtspraak op dit gebied moeten geloven. Rechters bekijken de zaak namelijk heel formeel juridisch. Bedrijven worden als professionals gezien en van hen wordt een bepaalde professionaliteit en oplettendheid verwacht. Er wordt dus verwacht dat zij goed luisteren wat er aan de telefoon wordt gezegd en dat zij een overeenkomst niet zomaar tekenen, maar deze eerst goed doorlezen. Als uiteindelijk de handtekening onder het stuk wordt geplaatst dan worden zij geacht te weten wat zij tekenen en dus ook bewust de overeenkomst aan te gaan.
Professionaliteit
Hoewel het in de praktijk vaak heel anders werkt – wat de grote toename van zaken wel bewijst – hebben rechters daar helaas weinig oren voor. Hierin speelde een rol dat alleen de overeenkomst en de verklaring van de betrokken medewerker voorhanden was als bewijs: een geluidsopname van het gesprek kon eigenlijk nooit overlegd worden. Hierdoor kon niet bewezen worden wat er tijdens het gesprek precies was gezegd.
Advertentiefraude voorkomen
Neemt u na het lezen van deze blog dus even de tijd om dit bespreekbaar te maken onder uw werknemers. Maak duidelijke regels wie wel en wie niet bevoegd is om een dergelijke overeenkomst aan te gaan. Regel dit ook goed in de openbare registers zodat bedrijven kunnen nagaan wie wel- en wie niet tekenbevoegd is. Laat niemand in haast iets tekenen. Vraag ze, bij twijfel, altijd met een collega of leidinggevende te overleggen. Wat bij twijfel ook kan helpen is in een begeleidende brief een samenvatting van het (telefoon)gesprek mee te sturen en aan te geven dat onder die omstandigheden akkoord wordt gegaan. Daarmee wordt schriftelijk vastgelegd wat de bedoeling van partijen was.
Hulp nodig bij advertentiefraude?
Komt het dan toch voor dat u iets tekent waarvan achteraf blijkt dat dit niet de bedoeling was, laat u dan goed adviseren. Accepteert niet zonder meer een schikking (wat een vaak gehanteerde methode is om toch snel geld te ‘verdienen’). Heeft u vragen of vermoedt u slachtoffer te zijn geworden van een fraudeur, neem dan contact op met onze advocaat mr. Suzanne van Dijsseldonk.
Aansprakelijkheidsrecht
Enkele successen van
Mr. Suzanne van Dijsseldonk

Ontslag op staande voet teruggedraaid
Hiermee komt per direct een einde aan de arbeidsovereenkomst. Niet alleen is de werknemer daarmee verstoken van loon, maar tevens zal hij in principe geen aanspraak kunnen maken op een WW-uitkering (omdat hij verwijtbaar werkeloos is). De werknemer kan dus hoogstens terugvallen op een

Geld retour voor gebrekkige oldtimer
Een Zwitserse cliënte handelt in tweedehands auto’s. Zij heeft bij een Nederlands bedrijf, dat gespecialiseerd is in oldtimers, een pick-up uit 1951 gekocht. Dit deed cliënte op basis van een advertentie, waarin was vermeld dat meer dan € 40.000,- in de pick-up was

Opvoedkundige tik
Belletje-trekken is van alle tijden. Wellicht dat u dat vroeger zelf ook wel eens hebt gedaan. Hoewel het voor het slachtoffer lang niet altijd leuk is, kan het in de meeste gevallen niet veel kwaad. Een cliënt van mij kwam er enkele jaren geleden achter dat er ook minder onschuldige

Beëindiging tijdens ziekte
Al weer enige tijd geleden wendde een cliënt zich tot mij, met het verzoek om zijn belangen te behartigen. Aanleiding daarvoor was dat zijn werkgever hem had verteld dat deze het dienstverband met hem wilde beëindigen. Hoewel cliënt vond dat er geen enkele reden was om de

Doorgezaagd
In een interessante technische kwestie werd mijn juridische assistentie gevraagd door een grote fabrikant/importeur van (onder andere) zaagmachines. Boete Een inspecteur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) had de fabrikant een boete opgelegd, omdat de zaag niet zou voldoen

Werkgever aansprakelijk voor arbeidsongeval
Mijn cliënt is internationaal chauffeur en heeft de Duitse nationaliteit. Tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden is hij betrokken geraakt bij een arbeidsongeval, in Nederland, waardoor Nederlands recht van toepassing is. Cliënt vervoert graan en bij het lossen hiervan is hij

Werkgever vangt 2 maal bot bij UWV
Mijn cliënt was ruim veertig jaar in dienst bij een bronsgieterij. Als gevolg van de economische recessie heeft zijn werkgever, met pijn in zijn hart, bij het UWV een ontslagvergunning voor mijn cliënte aangevraagd wegens bedrijfseconomische omstandigheden. Namens cliënt heb

Van falende en slagende ontslagen
Mij werd pas gevraagd: waarom heb je eigenlijk een advocaat nodig bij een ontslag, je belt toch ook geen advocaat als je het arbeidscontract tekent? Laten we daar eens naar kijken. Op het moment vallen er veel ontslagen vanwege de economische crisis. Er zijn meerdere wegen. De eerste loopt

Uit de brand na weerlegging valse beschuldigingen
Een particulier wendde zich tot ons kantoor aangezien zijn huis volledig afgebrand was. Zijn verzekeraar weigerde om de schade te vergoeden. Volgens zijn verzekeraar zou cliënt zelf brand hebben gesticht in de woning om zo de verzekeringspenningen te kunnen ontvangen. Ook werd cliënt

Rekening alsnog vereffend
Onze cliënte is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met een Nederlands bedrijf. Daarin staat het produceren van auto-onderdelen centraal. Onze cliënte produceert deze onderdelen met een machine die door het Nederlandse bedrijf is geleverd. Bij het ontwikkelen van één

Flink hogere alimentatie dankzij enig geduld
Onze cliënte is een vrouw die wil scheiden van haar man. Cliënte heeft tijdens het huwelijk gewerkt in het bedrijf van haar man maar voornamelijk gezorgd voor hun kleine kinderen. Als partijen gaan scheiden, gaat het om de vraag of de man aan de vrouw kinder- en partneralimentatie

Ex-werknemer vist achter het net
Onze cliënte wordt door een ex-werknemer valselijk beschuldigt van wanbeleid en wegpesterij. Hij vraagt zelf om ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst en verzoekt de Rechter om een hele hoge ontbindingsvergoeding toe te kennen vanwege die wegpesterij. In de dagvaarding beschrijft hij

Verzekeraar en tussenpersoon keren alsnog schade uit
Tot ons wendde zich een statutair directeur en enig aandeelhouder. Hij deed tevergeefs een beroep op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. De polisvoorwaarden van de verzekering zijn door de jaren heen verschillende malen gewijzigd. Daardoor lijkt deze niet meer te gelden voor statutair

Arbeidscontract alsnog doortastend beëindigd
In dit dossier meldde een juwelierszaak zich bij ons met de mededeling dat hij al een half jaar lang een conflict heeft met een werkneemster wiens dienstverband hij wil beëindigen vanwege veelvuldig ziekteverzuim. Deze werkneemster blijkt al bijna een jaar ziek te zijn wegens dit

De wegzakkende aanbouw
Enkele jaren geleden stond ik een Limburgse mevrouw bij. De aanbouw van haar woning begon weg te zakken en van de woning af te scheuren. Deze was ruim 25 jaar eerder door de vorige bewoners aan het nog oudere huis gezet. Onder andere was hierin toilet gevestigd. Cliënte meldt dit bij haar

Meegenomen afvalkabels geen reden ontslag op staande voet
Cliënt werkte als magazijnbeheerder bij een elektrozaak. Als magazijnbeheerder diende hij regelmatig sloopmateriaal op te ruimen. Daarbij diende hij de kabels die hergebruikt konden worden, te onderscheiden van afvalkabels (koper). De afvalkabels nam cliënt regelmatig mee naar huis.

UWV betaalt na bezwaar alsnog Ziektewet-uitkering
Cliënt had ingestemd met de ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst en had geen verweer gevoerd. De reden dat hij met zijn ontslag had ingestemd was gerelateerd aan zijn psychische klachten. Naar mening van zijn behandelende artsen was het voor zijn herstel bevorderlijk om afscheid te

Ontslagvergunning verleend na weigering re-integratie
Cliënte, een besloten vennootschap, had per 1 september 2010 een werknemer in dienst in de functie van senior accountmanager. Sinds januari 2011 was de werknemer regelmatig afwezig wegens zijn gezondheidssituatie en de gezondheidssituatie van zijn vriendin. In januari 2012 heeft hij enkele

Alsnog verhoging arbeidsongeschiktheids-percentage
Cliënt was een 49-jarige man die oorspronkelijk werkzaam was geweest bij DAF in de functie van monteur eindinspectie. Hij was op 27 februari 2007 arbeidsongeschikt geraakt wegens rugklachten. Sinds 24 februari 2009 werd hij voor 35-80% arbeidsongeschikt beschouwd. Vanaf 24 juli 2011 was

Werknemer weigert aanbod beëindigingsvergoeding
Een cliënte van mij was niet tevreden over de wijze waarop een van haar werknemers zijn functie vervulde. Begeleiding met een verbetertraject leidde ook niet tot het gewenste resultaat. Om die reden was beëindiging van de arbeidscontract in haar ogen onvermijdelijk. Nadat

De uitgebrande showroom
Een cliënt van mij had een showroom in badkamers en aanverwante artikelen. Deze showroom was door brand getroffen en total loss verklaard. Omdat hij verzekerd was tegen brandschade, had mijn cliënt een beroep gedaan op zijn verzekeringsovereenkomst. De verzekeringsmaatschappij

De uitgebrande oldtimer is toch vergoed
Een cliënte van mij was de trotse eigenaresse van een Amerikaanse oldtimer. Met deze oldtimer maakte zij af en toe een toertocht, zowel in clubverband als alleen. Omdat cliënte de auto alleen voor toertochten gebruikte en zij daar weinig tijd voor had, stond de auto regelmatig

De niet zo slimme weggebruiker
Enkele jaren geleden heeft een Duits echtpaar zich tot mij gewend. Aanleiding daarvoor was dat zij, tijdens een vakantie in Nederland, door een Nederlander waren aangereden. Gelukkig was er geen letselschade. De materiële schade (uitdeuken van de auto en deels opnieuw spuiten) was echter