Schip zinkt: Wie betaalt?

In Italië is een cruiseschip gezonken, de meeste passagiers zijn gered. De vraag is nu wie waarvoor verantwoordelijk is. En: wie betaalt de rekeningen?

De kapitein zei dat hij in een paar seconden de juiste beslissingen moest nemen. Omdat de meeste passagiers gered zijn meent hij goed te hebben gereageerd. De cruisemaatschappij verwijt hem dat hij te dicht langs de kust is gevaren en het rampenprotocol niet goed heeft gevolgd.

Wie betaalt nu de rekening? Vakanties die letterlijk in het water vielen, ziekenhuiskosten, zoekgeraakte bagage, reddingskosten, vervoerskosten, reparatie of vervanging van het cruiseschip? De vragen van internationaal recht laat ik maar even.

De hoofdregel in Nederland is dat de werkgever aansprakelijk is voor fouten van het personeel, als zijn opdrachten de kans op de fout vergroot hebben en als hij invloed had op de gedraging die het probleem heeft veroorzaakt. Het eerste weet ik niet, het tweede is zeker het geval. Daarnaast is de cruisemaatschappij aansprakelijk als onvoldoende voorzorgsmaatregelen zijn getroffen. Is goed geregeld dat de kapitein weet waar hij veilig kan varen? Draait hij niet te lange diensten? Is er een goed rampenprotocol?

Hopelijk blijft het juridisch gevecht de passagiers bespaard en vechten de verzekeraars het onderling uit. De verzekeraar van de cruisemaatschappij zal kijken of deze onderverzekerd is en of haar iets te verwijten valt. Een strafrechtelijke veroordeling van de kapitein zou flink helpen. De passagiers kunnen eventueel hun eigen verzekeraars aanspreken. Meestal is het: snel schikken of lang procederen. Dan weet je niet wie er gaat betalen. De vraag voor in de huiskamer is intussen: heeft u een goede reisverzekering?