Consumenten

Consumenten zijn personen of huishoudens die goederen en diensten consumeren die worden geproduceerd in de economie. Omdat de consument bij overeenkomsten met een professionele ondernemer als zwakkere partij wordt geacht, zijn er allerlei regels opgesteld om de consument te beschermen. Dit is deels besloten vanuit Den Haag maar ook deels vanuit Europa. In Europa is men bovendien bezig om het consumentenrecht binnen de EU en de daaraan gerelateerde lidstaten zoveel als mogelijk te uniformeren.

Garantie in het consumentenrecht

Veel consumenten vragen zich af wat de garantie is op het door hun gekochte product. Wanneer er garantie wordt verstrekt op een product houdt dit in dat de verkoper ervoor instaat dat het product voldoet aan de eisen die men als consument eraan mag stellen. Er bestaan twee soorten garantie, te weten de fabrieksgarantie en de wettelijke garantie op een product. De fabrieksgarantie houdt in dat de fabrikant belooft dat het product voldoet aan de door de fabrikant gestelde verwachtingen. Een fabrikant verbindt hier meestal een termijn aan van bijvoorbeeld enkele maanden tot enkele jaren. 

Daarnaast bestaat de wettelijke garantie. Deze houdt in dat een product moet voldoen aan de eisen die men eraan mag stellen, ook qua levensduur (het zogenaamde conformiteitsvereiste). Er bestaat geen wettelijke garantietermijn in Nederland, omdat het ene product langer behoort mee te gaan dan het andere product. Wanneer het product binnen 6 maanden na de aankoop kapot gaat, gaat de wet er vanuit dat dit de schuld van de verkoper is. Op de verkoper rust dan ook de bewijslast om aan te tonen dat het de schuld van de consument is dat het product kapot is gegaan. Gaat het product na 6 maanden of langer kapot, dan dient de consument aan te tonen dat dit niet zijn schuld is, maar dat het aan het product ligt.

Ondernemen binnen het consumentenrecht

Omdat er een groot aantal regels zijn binnen het consumentenrecht is het soms lastig om te weten aan welke eisen u als ondernemer dient te voldoen. Wij kunnen u helpen met allerlei vraagstukken binnen het consumentenrecht, bijvoorbeeld:

  • Aan welke regels moet een callcenter zich houden?
  • Webshop starten? Aan welke regels moet uw webwinkel voldoen?
  • Mag u een loterij verbinden aan uw reclameactie?
  • Mag uw tijdschrift een proefabonnement aanbieden?
  • Wat als de Autoriteit Consument en markt vindt dat u in overtreding bent?

Wilt u meer weten of dit onderwerp, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag met uw vragen over het consumentenrecht.

Uw advocaten

Onze succesverhalen

Gerelateerde blogs

Misbruik of oplichting?
Rimpelcrème